MC Pancolar Electric 1,8/50

Neobjektivně o objektivech 2: MC Pancolar Electric 1,8/50, ostrost, bokeh a ohnivý kruh

     V brašně či fotobatohu téměř každého fotografa-zrcadlovkáře se časem začnou hromadit různé výměnné objektivy. Zpočátku pro radost …. Ten je ideální na portrét, jiný na krajinu a další pro makro. Brašna postupně bobtná a těžkne, až se stane reálně nenositelnou…

     V další fázi dojde jednak na rozhodování co vzít momentálně s sebou na focení, za druhé na daleko těžší rozhodování který objektiv si nechat a který poslat dál do světa… Jak říkává kamarád Fabius: „Objektivy musí proudit…!"
     Za dvě desítky let foto-života mi brašnu zatížila řada objektivů. Některé jen prošly, jiné se zdržely déle a s některými žiju dlouhodobě. A vybrané vám chci postupně představit. Ne z pohledu striktně technického světa měření MTF křivek střed – rohy ale z toho ryze subjektivního, tak jak se mnou putují, fotí a více či méně si sedneme navzájem.
     

     Dnes o svérázném starosklíčku MC Pancolar Electric 1,8/50

Pancolar electric 50/1,8 - Konopiště"Jedno sklíčko vládne všem, jedno jim všem káže
všechno ostře vykreslí, kruhem ohně sváže..."

     Jeden z nejúspěšnějších objektivů firmy Carl Zeiss Jena vyniká ostrostí, kontrastem a podáním barev již plně odcloněný. Ostří od vzdálenosti 35cm a má velice příjemný hladký bokeh.
     Limitem je na Nikon zrcadlovkách ostření na dálku, jako portrétní nenabídne dostatečný odstup. Ovšem na jiných systémech či na bezzrcadlovkách je jako portrétní sklo ideální - klidný měkký bokeh, krásná ostrost detailů ve středu pole, malá hloubka ostrosti. Při plném odclonění jsou rohy trochu měkčí ale stále předčí naprostou většinu ostatních objektivů.
Pancolar electric 50/1,8 - Konopiště     Pro snímky zblízka ideální sklo, stačí přiclonit na f5,6 či více a ostrost je parádní. V protisvětle vytváří jemné bokehové kroužky kolem lesklých objektů mimo hloubku ostrosti.
     Bonusem u některých kusů je zcela specifické chování v protisvětle. Při určitém nasměrování proti zdroji světla vytvoří výrazný "ohnivý kruh" či "ohnivou duhu", kteréžto jevy se dají výtvarně využít a snímek ozvláštní. Pokud by snad byly nežádoucí, stačí o jediný stupeň přivřít clonu a je po reflexech.

     Historie: Pancolar 50/1,8 byl vyráběný firmou Carl Zeiss Jena v DDR (bývalé východní Německo) zhruba od šedesátých let minulého století.
     Jeho předchůdcem z padesátých let byl Pancolar 50/2, existující v několika zajímavých verzích designu a v závitu M42 i bajonetu Exa. Pro praktické fotografování se jedná o sklo se zcela jiným charakterem než 50/1,8 - neumí "ohnivý kruh" a daleko výrazněji kroužkuje v bokehu. Je také citlivější na protisvětlo - nenáí divu, jeho antireflexy jsou starší verze.
     Nejstarší kusy 50/1,8 jsou takzvané "zebra" verze u kterých se na ostřícím prstenci střídá černá plocha základní barvy s chromovanými ploškami. Existují ve verzi s Exa bajonetem i v M42.
     Pozdější černé verze v M42 závitu jsou tři, opticky shodné. Vzájemně se liší počtem řad drobných pyramidek na ostřícím prstenci. Nejstarší a zároveň nejvzácnější verze jich má 6 řad. Nejčastější verze 5 řad a nejpozdější, méně častá, ale zase nikterak zvlášť vzácná 3 řady.
     Černé Pancolary existují i ve verzích "electric" s několika kontakty na zadní ploše kolem M42 závitu (sloužily k elektrickému přenosu informací o nastavení mezi objektivem a tělem Prakticy, která ve verzi "electric" měla kontakty na prstenci kolem závitu) .
     Mnohé černé Pancolary jsou opatřeny vícenásobnými antireflexními vrstvami (MC v označení), prakticky jsou pak odolnější zejména v protisvětle.

     Při nákupu je dobré zkontrolovat stav optiky i mechanický. Celkově bývají vesměs bezproblémové, nepotkal jsem snad jediný opticky špatný kus. Neduhem Zeiss objektivů bývá mazivo, které po desetiletích může být vyschlé a tím ostření často zatuhlé či tužší. Další celkem častou závadou bývá nezavírající se clona, mechanický problém, se kterým si servis dobře poradí. Mastnota ma lamelách clony je spíše výjimkou, pokud by se vyskytla i v malém množství, je to opět na servis, na rozdíl od ruských objektivů ji u Pancolaru nelze tolerovat.
Anacamptis pyramidalis, rudohlávek jehlancový- CHKO Bílé Karpaty     Pancolar je rozhodně tak dobrý objektiv že se vyplatí investovat do servisu, bude pak dlouho a bezproblémově sloužit.

     Z příslušenství stojí za pořízení sluneční clona (nemusí být originál), šroubovací 49mm, na FF verze pro standardní objektivy, na APS-C spíš verze pro teleobjektivy.
Doporučuji opravdu používat vždy.

     

     Kde se MC Pancolar 1,8/50 nejlépe uplatní?

Modrásek při západu slunce - CHKO Bílé Karpaty     Na snímky zblízka, kde požaduji ostrost kresby i v drobných detailech a příjemný bokeh. Je dobré je ostřit přes hledáček nebo živý náhled a přiclonit na hodnotu 5,6 či vyšší, pak je ostrost parádní i v rozích.

     Na portréty. Nasazený na bezzrcadlovce či jiném aparátu, kde mi registrová vzdálenost umožní zaostřit i s požadovaným odstupem. Při nízkých clonách vynikne malá hloubka ostrosti, perfektní ostrost ve středu a hladký příjemný bokeh.

     Na krajiny. U systémů, které dovolí zaostřit na nekonečno, se při zaclonění na 8-11 uplatní výborná ostrost Pancolaru v celé ploše snímku, skvělý přenos kontrastu a podání barev.

Dactylorhiza majalis, prstnatec májový - Táborsko     Na hrátky v protisvětle. U tradičních motivů s lesklými objekty mimo hloubku ostrosti velmi příjemně "kroužkuje" a zároveň netrpí na bílé "duchování" kolem světlých předmětů.
Při téměř osovém protisvětle vytváří pověstný "ohnivý kruh".
     Tedy někdy: Jde o kusovou záležitost, z asi dvaceti různých Pancolarů 50/1,8, které mi postupně prošly rukama, skutečně výrazný a pěkný ohnivý kruh vytvářelo tak 4-5 kusů. Zdá se že o něco lépe jsou na tom verze "Electric" ale nemusí to být pravidlem.
     Jak ohnivý kruh docílit? Podmínkou je fotit proti velmi nízkému slunci (východ nebo západ) a zároveň tmavšímu pozadí. Vzdálený zdroj světla v záběru a zkoušet správný úhel natočení aparátu. A pozor, clona musí být plně otevřená!!! Není snadné ani efekt docílit, ani zakomponovat do snímku ale když se zadaří, může být výsledek parádní.

      Rozhodně je MC Pancolar 1,8/50 jeden z mála starých objektivů, které se snažím mít s sebou téměř všude.

     Pár technických dat:
     ohnisková vzdálenost 50 mm (na kinofilmu)
     optická stavba 6 členů v pěti skupinách
     váha 225 gramů
     délka objektivu (nasazeného na fotoaparátu) 58mm
     průměr 60 mm
     minimální zaostřovací vzdálenost 35 cm
     šestilamelová clona
     rozsah clonových čísel 1,8-22
     filtrový závit 49mm.

     Níže několik ukázek. Chcete-li si prohlédnout všechny mé snímky pořízené s Pancolarem Electric 1,8/50, použijte tlačítko "Fototechnika" v levém menu a následně zvolte tento objektiv.

Pancolar electric 50/1,8 - KonopištěPancolar electric 50/1,8 - Konopiště - Podzimní nálada - plodnice hub na trouchnivějícím kusu dřeva. Fotografováno starým manuálním objektivem Pancolar electric 50/1,8 v parku u zámku Konopiště.
Snímek pořízen 18.10.2014

Modrásek při západu slunce - CHKO Bílé KarpatyModrásek při západu slunce - CHKO Bílé Karpaty - Modrásek fotografovaný při západu slunce plně odcloněným starým manuálním objektivem Pancolar Electric 50/1,8 (Carl Zeiss Jena). CHKO Bílé Karpaty
Snímek pořízen 6.6.2014.

Pavučina - TáborskoPavučina - Táborsko - Pavučina fotografovaná ráno v orosené trávě plně odcloněným starým manuálním objektivem Pancolar Electric 50/1,8 (Carl Zeiss Jena). Táborsko.
Snímek pořízen 25.5.2014.

Dactylorhiza majalis, prstnatec májový - TáborskoDactylorhiza majalis, prstnatec májový - Táborsko - Dactylorhiza majalis, prstnatec májový. Kvetoucí rostlina fotografovaná po východu slunce v orosené trávě plně odcloněným starým manuálním objektivem Pancolar Electric 50/1,8 (Carl Zeiss Jena). Táborsko.
Snímek pořízen 25.5.2014.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
123181214
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Petr W.
Díky za odpověď, jen bych chtěl ještě upozornit na jistá rizika spojená s podobnými experimenty - když jsem s tím takhle chvíli blbnul, přímé sluníčko dopadající přes otevřenou clonu mi udělalo uvnitř foťáku na takovém tom černém plastovém rámečku kolem snímače doslova puchýře. Samotný snímač se zdá být bez úhony a vlastně se nic nestalo, ale mohlo by to asi nadělat i pěknou paseku.
Je celkem logické, že se to může stát, když si vzpomenu na dětská léta, jak jsme zapalovali lupou kus papíru, tak se čočky objektivu chovají vlastně stejně, ale v tu chvíli mě to vůbec nenapadlo :-(
Zdravím Petře,
za tak zásadně rizikové bych podobné experimenty nepokládal. Pěkný ohnivý kruh lze docílit zejména v době po východu či před západem slunce. A to je intenzita slunečního záření nízká, protože paprsky prochází atmosférou po daleko delší dráze než v poledne a značnou část jich vzduch absorbuje.
Petr W.
Zdravím Vás pane Skořepo, dnes jsem víceméně náhodou objevil Váš článek o Pancolaru, tak hezky napsáno a zdokumentováno, musel jsem to hned jít vyzkoušet, když ještě navíc právě svítilo zapadající sluníčko :-)
A ten \"ohnivý kruh\", jak jste to tak hezky nazval, se docela zadařil :)
tady je ukázka: https://www.flickr.com/photos/134836250@N02/32851073253/
Díky za inspiraci, mějte se hezky
Díky za návštěvu i za příspěvek a ať se vám vede :-) Pancolar je jedno z nejvšestrannějších starých sklíček.
Bahner F.
Dobrý den,
prosím o radu. Mám Nikon D60 a otec praktiku LLC s Pancolarem 1,8/50 - zebru.
Pro hraní si s Nikonem a tímto sklem uvažuji o nutné koupi redukce na Nikon foťák pro M42. Avšak vidím tyto redukce, které vypoadají na pohled stejně (od 169,- až 669,- bez chipu a kolem 800-1200 s chipem.)
Jediné, co jsem snad pochopil z diskuzí je, že bez chipu bude objektiv fungovat pouze v manuálním režimu bez možnosti ověření správného zaostření probliknutím ostřícího bodu v hledáčku. Kdežto s chipem toto je umožněno.
Avšak co mě spíše zaráží, že namísto přepočtu 50-ky pro APS-C dochází snad posunem vzdáleností čipu od roviny ostření k posunu, tudíž je vhodné používat tento objektiv pouze pro focení do cca 2m vzdáleností. U Canonu prý tyto vzdálenosti jsou shodné s \"praktikou\".
JE TEDY TENTO OBJEKTIV VHODNĚJŠÍ PRO CANONY NEŽ NIKONY?

Uvažoval jsem totiž o koupi pevné 35ky nebo (nebo \"i\") padesátky od Nikkoru (ty v ceně cca 6 tis.). Známý mi však tvrdí, že než tyto levnější 35ky je lepší starý Pancolar z prakticy s redukcí. Sice na jiném ohnisku po přepočtu, ale tyto skla jsou opravdové \"staré dobré\" skla.

Je tedy má úvaha správná? A jaký typ redukce tedy zvolit?
Děkuji za radu Bahner Filip
Jiří Skořepa
Zdravím Filipe,
starý Pancolar je - z pohledu adaptace na tělo DSLR - opravdu vhodnější pro Canon nežli pro Nikon. Ostření do 2m na Nikonu je příliš optimistický předpoklad, počítal bych spíš se vzdáleností do 0,5-1m. Na blízko výborné sklo ale místo záklaďáku na Nikon nepůjde.

Nikon D60 je dost starý model, neznám ho do detailu. Co se pamatuji, režim živého náhledu ještě neměl, čili je třeba se spolehnout na ostření přes hledáček. Probliknutí ostřícího bodu ( u čipované redukce) by sice mělo situaci řešit, ale nebývá to nikterak přesné zaostření. Každopádně je třeba počítat s větším množstvím nepřesně zaostřených snímků. Asi bych osobně zvolil tu nejlevnější obyčejnou redukci bez čipu, vyjde to téměř nastejno.

Jako cenově rozumný základní objektiv by možna mělo smysl uvažovat o starěm Nikkoru 50/1,8 E. Je to sice plasťák(E-řada znamená ekonomickou=levnější variantu, plast na plášti místo kovu), ale velmi bytelně dělaný a s relativně slušnou optikou. Ostřit bude třeba pořád manuálně a nejspíš nepůjde indikace probliknutím ostřícího bodu, ale dá nekonečno a odpadnou starosti s redukcí. Cenově v bazarech 1000-2000 Kč.
Marek K.
Dobrý den,velmi pěkný článek,díky. Sám vlastním 2 Pancolary (zebru a novější MC),které používám přes redukci na Oly Pen. Pro plné využití potenciálu tohoto skla je potřeba elektronický hledáček,ale i bez něj se dá dosáhnout dobrých výsledků. A přijde mi, že mám z povedené kompozice i o něco větší radost,než z podobného snímku pořízeného plně automatickým objektivem:)Dobré světlo!
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace