Recenze fotobatohu Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230

Červený a černý …a doopravdy odolný

V zimním terénuManfrotto Bumblebee 230 - víc než jenom fotobatoh

Úvodní vyprávění o bolehlavu z výběru batohu, barvy, velikosti, konceptu. Posléze o netradičním zaobleném řešení.

Motto: Otevřete-li plechovku s červy, jediný způsob, jak je dostat zpátky, je použít větší plechovku.
Upřesnění: Fotovýbava je jen jiným vývojovým stadiem červů.

Čas od času stojí každý terénní fotograf, ať dlouhočasník, fotokytičkář, zvířátkař nebo krajinkář, před nelehkou volbou. Vybrat nový fotobatoh. Buď proto, že se ten stávající rozpadá, nebo scvrkává.

Backstage z fotografování u zimního vodopádu.Teoreticky nemožné, ale empiricky nesčetněkrát ověřeno, že fotobatoh, pořízený kdysi pro kompletní fotovýbavu a ještě s prostorovou rezervou uvnitř, se postupem času zmenšuje. A to nezastavitelně. Když scvrkávání dosáhne meze, kdy fotovýbavu už dovnitř nelze dostat ani hrubým násilím, jediným řešením je nový fotobatoh.

Ale který? Fotograf, podoben kralevici dánskému, medituje:
Otvírání od zad nebo pevný zádový systém – to je otázka: je důstojnější bez komfortu břímě vléci, však s prachem kontakt ramen a beder uchráněný míti, anebo batoh pohodlně nositi, leč s otvíráním popruhy a bederákem v hlínu klásti?
Je lépe býti zvenčí takticky ověšeným, či noblesně vše jen do útrob složiti?

     

V momentě, kdy scvrkávání mého oblíbeného fotobatohu ProTaktic 450 AW, postoupilo natolik, že týrané švy zavíraných zipů hrozily už, už povolit, nezbylo než začít meditovat. Vyzbrojen zkušenostmi z předchozích let a batohů, jsem měl v řadě parametrů jasno:

  • Fotobatoh musí být dostatečně veliký pro dvě těla i s gripem.
  • Musí se vejít šest až sedm skel včetně notně zavalité 100-400 GM.
  • Kvůli teleobjektivu s patkou a gripu těl je potřebná hloubka hlavní komory nejméné 18 cm.
  • Samostatný bezpečný prostor pro tablet.
  • Možnost uchytit zvenčí láhev s pitím. Jen třetí největší hazardér vyráží do terénu bez minerálky, kofoly či pitné vody. Jen druhý největší hazardér dá láhev s minerálkou či pitnou vodou dovnitř fotobatohu, mezi fotovýbavu.A jen ten úplně největší hazardér dá dovnitř fotobatohu PET láhev s Kofolou či podobnou CO2 natlakovanou tekutinou.

Nakonec mi jako nejlepší vyšel a posléze doma přistál Lowepro Flipside 500 AW. A bylo rozhodnuto. Vlastně nebylo.

Za prvé mi, plně naložený, po půlhodině na zádech, zrovna moc dobře neseděl. Což nemusí platit pro každého a může být dané konfigurací fototechniky, každý máme jinou. Mne prostě v reálu nenadchl.

Za druhé jsem dostal nabídku zkusit „čmeláka“ - fotobatoh Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230.
A jak to dopadlo? O tom se dočtete dále…

V zimním terénuV zimním terénu - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230. Z boku v obalu připnutý stativ Manfrotto Beefree GTX PRO. V hlavní komoře jsou dobře vidět měkkoučké a obzvlášť polstrované přepážky Manfrotto Camera Protection Systemu (CPS).

Rovnou předesílám, že nejsem úplně nestranný. Mám u fotobatohů slabost jak pro netuctová řešení, tak pro, dnes už neexistující, izraelskou značku Kata. A Bumblebee z modelů Kata přímo vychází.

Když si Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230 krátce představíme:
Jeden z největších fotobatohů značky Manfrotto, V obvyklé černé barvě, kombinované tradičně s červenou, s parametry kabinového zavazadla, s čistými zaoblenými tvary.

Otvírání hlavni komory klasicky vzadu na hřbetě (a nezvykle do boku), pro někoho méně výhodné než dnes moderní “od zad” ale tady má svůj důvod. Tím je velice bytelná kostra batohu s pevnými výztuhami. A pod ní umístěná, perfektně a naprosto nezničitelně chráněná plochá kapsa pro notebook nebo tablet. Kapsa zároveň funguje jako silně polstrované dno hlavní komory pro fototechniku.

Hlavní komora má hloubku uvnitř 19! cm. Dostatečnou i pro hodně vysoké tělo fotoaparátu s nasazeným bateriovým gripem. Vnitřek v šedobílé, většina povrchů potažená plyšem, na kterém spolehlivě drží suché zipy přepážek.
Přepážky jsou dvojího druhu. Dvě nejdelší přepážky a další dvě krátké mezi nimi jsou v Manfrottovsky jasně červené barvě. Designové i praktické, snáz se uvnitř vizuálně zorientujete. Z fotografování u zimního vodopádu.A navíc červená značí specialitku, Manfrotto Camera Protection System (CPS). Přepážky jsou vyvinuté speciálně pro ochranu fototechniky, vylepšené zesíleným měkoučkým polstrováním ze 3D pěny. Měly by omezovat nárazy a otřesy nejen při běžném nošení, ale též pomoci v případě pádu. Příjemné a užitečné vědět, ale, s dovolením, nechť je to s jejich ochranou stejné jako s příslovečnými anglickými starými pannami. Vždy připraveny, nikdy nežádány.

Ostatní, šedobílé přepážky, jsou tenčí a normálně polstrované, stejné jako u jiných fotobatohů.

Vrcholek hlavní komory lze úplně oddělit vyjímatelnými přepážkami s uchycením velcro zipy. Do spodní části se i tak vejde tělo s nasazeným dlouhým teleobjektivem. Sony 100-400 GM bezproblémově a s velkou rezervou. Odhadem (nezkoušel jsem) by nebylo problém ani 600 mm „tele“. Komu by i toto bylo málo, další „vychytávkou“ je půlkulatý výřez pro objektiv v přepážce oddělující od sebe horní a spodní část. Dovolí využít, pro tělo a nasazený extrémně dlouhý teleobjektiv, úplně celou délku fotobatohu.

Co mne mile překvapilo?

Úžasná bytelnost a skvělá ochrana fototechniky uvnitř. U pevných plastových zavazadel se občas mluví o “odolných kufrech”. U Bumblebee bych klidně použil termín „odolný fotobatoh“. A prostor pro notebook je tak neskutečně vyztužený a vypolstrovaný, že laptop uvnitř snad vůbec poškodit nelze.

Váha skoro muší. Slovo Pro Light v názvu není jen tak. Mít takhle vybavaný batoh a přitom udržet váhu jen kousek přes 2 kg, to je skoro zázrak.

Parádně vyřešený nosný systém. V podstatě obdoba konstrukce opravdu dobrých trekkingových batohů, pevná kostra zad, vyztužená navíc kovovými pásky, pevný a tuhý bederní pás a výborně rešené odvětrání. Na záda batoh sedne jako bída na chudáka. A skvěle se nosí i plně „narvaný“ fototechnikou.

Hlavní nosné popruhy jsou bezvadné. Přiměřeně tuhé a široké tak akorát, navíc anatomicky tvarované. Jejich délku kdykoli pohodlně dotáhnete nebo povolíte i za chůze a bez sundávání batohu. Čemuž napomáhají i velká a pohodlná oka na koncích popruhů.

Hrudní popruh s originálním uchycením. Mainstream fotobatohy používají k nastavení polohy popruhu různé posuvné, nebo po zesíleném okraji jezdící přezky. Je to praktické. Tedy do momentu, kdy se popruh pomalu vysoukává vzhůru a málem vás škrtí na krku. Bumblebee řešení je jednoduché, funkční, geniální a tekřka nezničitelné. Hrudní popruh drží na koncích lehoučké ale bytelné duralové háky, zaháknuté v jednom z několika ok na svrchní straně popruhu. Podle své postavy a požadované polohy hrudního popruhu si vyberete ve kterém.
Uchyceni tím pádem neškrtí, nikam nesjíždí, nedeformuje tvar nosného popruhu. Smekám, tleskám a chválím.

Široký a dobře polstrovaný bederní pás. Že si ho třeba většinou stejně nezapínáte? Chyba, bederák nese podstatnou část váhy plného batohu. Tenhle má navíc na jedné straně úžasně praktickou a neskutečně velikou kapsu. Tak velkou, že kapsičkou ji nazvat nelze. Podle fotografie z webu výrobce má být určena pro odložení dalšího objektivu. Já v ní vidím ideální místo pro nošení dokladů, peněženky a mobilu.
A popruhy bederáku jsou dostatečně (nebo spíš víc než dostatečně) dlouhé. I pro mou medvědovitou postavu. U řady jiných fotobatohů jsem popruhy musel různě nastavovat, výrobci počítali s vyzáblými fotografy a škudlil na délce. To u Bumblebee doopravdy nehrozí, přezku by dopnul i blahobytně kulaťoučký orientální Buddha.

Obrovský vnitřní prostor. Do „čmeláka“ bez problémů naskládám dvě těla s nasazenými objektivy, pět dalších objektivů, několik sad fotofiltrů, několik krabiček s akumulátory, drobné příslušenství, čištění, pouzdro s brýlemi, velký a neskladný kloubový držák „Plamp“, pláštěnku a další drobnosti. A ještě zbývá místo pro svačinu.
Všechno spolehlivě a přehledně uložené, bez nějakého presování na sebe.
Jediná nevýhoda je, že takto velký batoh svádí i k nakládání zbytných věcí. A který soumar se pak má s nimi vláčet…

Měkké a velice silné a komfortní polstrování všech červených CPS přepážek. Nesrovnatelně lepší než u jakéhokoli fotobatohu z těch, co jsem doteď kdy měl. A že těch fotobatohů bylo...

V zimním terénuDlouhá samostatná komůrka pro 4 objektivy při jedné boční straně. S vlastním průhledným uzavíratelným víkem na zip a přepážkami uvnitř. Oceníte, pokud jste už někdy v minulosti nechtěně své objektivy z nezavřeného batohu vysypali.

Svérázný způsob otvírání víka hlavní komory. Po rozepnutí zipů drží jen na velmi malém kousku obvodu a odklápí se do boku. Praktické, ale je třeba si na tuhle zvláštnost zvyknout.

Dostatečně velká vnější síťová kapsa na boku batohu. Poslouží pro uložení láhve s pitím (ne, tekutiny doopravdy nepatří dovnitř batohu k fototechnice. Nikdy!) nebo propoceného trička.

Síťovaný sáček s pláštěnkou „dva v jednom“. Jedna strana je černá a po navlečení přes batoh prostě chrání i proti silnému dešti. Zajímavější je druhá, stříbrná strana. Výborně odráží sluneční paprsky. Slouží jako tepelná ochrana proti přehřívání batohu ve žhnoucím ostrém letním slunci.

Samostatná kovová výztuha v dolní třetině víka hlavní komory. Fixuje jeho tvar a výrazně zpevní. Doopravdy nehrozí promáčknutí nebo prolomení víka dovnitř k fototechnice.

Svérázně řešené upevnění stativu. Nožičky menšího stativu dole vložíte do rozepnuté spodní kapsy na boku batohu. A z vrchní boční kapsy vylovíte tužší popruh s žebříčkovou přezkou, poslouží k přitažení stativu nahoře.
S delším stativem nožičky nedáváte do kapsy, dole jen přitáhnete popruhem a konce necháte volně trčet dolů.

Pohodlná, dost široká a dostatečně tuhá madla pro přenášení. Jak na horní, tak na boční straně a dokonce i na bedernim pásu. Bumblebee přenesete pohodlně téměř v jakékoliv poloze.

Vrchní malá kapsička se samostatným přístupem na víku hlavní komory. Vejdou se do ní filtry, čištění či jiné drobnosti. Anebo svačina.

Backstage z fotografování u zimního vodopádu.Backstage z fotografování u zimního vodopádu. - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230, stativ Manfrotto Beefre GTX PRO a v modrém obalu sbalený difuzor HaloCompact od Lastolite.

Co by mohlo být lépe aneb kutil český v akci.

Když se mi nějaká fotovýbava doopravdy hodně líbí, snažím se ji uzpůsobit k obrazu svému. Občas jsou to maličkosti, ale když už, tak už!
Také u Bumblebee se pár maličkostí našlo. A z toho, že jsem jejich doladění věnoval pár hodin svého času, vidíte jak moc se mi „čmelák“ zamlouvá. Na nejbližších pár let neplánuji šilhat po dalším fotobatohu.

Aby se konce popruhu u bederáku jen tak neplandaly, mají na sobě přišitý proužeček suchého zipu. Přebytečnou délku popruhu srolujete do válečku a, aby se nerozmotával ,sepnete tím zipem. Jenže zip nepříjemně přesahuje přes popruh, škrábe a jeho háčky se snaží chytat za cokoliv. A některé povrchy mohou nepříjemně podřít či z nich vytrhávat vlákna.
Řešení? Suchý zip sbalit a plandání zamezit plastovou sponou, používanou pro přidržení konce popruhu u běžných fotobatohů. Řešení sice méně originální, ale více funkční. Spony koupíte za pár korun v galanterii (vybírají se podle šířky popruhu). Nebo je, tak jako já, už máte někde v šuplíku, sundané z dříve doslouživšího batohu.

Chybí možnost připnutí velkých měkkých věcí zvenčí.
Vyrážíte do terénu. V předranním chladu a větru navlečení do funkčního roláku, fleece bundy a větrovky. A jak tak stoupáte na Mariinu vyhlídku, najednou je vám poněkud teplo. Poněkud hodně teplo. Sundáváte fleece bundu. Nerudovská otázka: Kam s ní? Bumblebee má v horní části z každé boční strany našitý široký popruh, který zároveň tvoří oko. Hodil by se v něm užší popruh se stahovací přezkou.
Není? Nevadí. Jako správný kutil český jste už doma vzali kus kulatého černého gumolana 4 mm (to je ta silnější obdoba kulaté kloboukové gumičky) a plastovou brzdičku. Provlékli do oka a hotovo. Případně ještě na gumu přidáte rozepínací přezku.
Sundanou bundu srolujete a připnete navrch batohu. Stejně jako kdysi c.k. vojáci nosili stočenou houni či pelerínu připnutou na “teleti”.
A můžete dál stoupat k vyhlídce.

Chybí možnost zajištění vrchní části láhve s pitím, vložené spodkem do boční siťky. Opět pomůže černé gumolano s brzdičkou a očkem pro uchycení hrdla láhve.
Anebo rovnou velké pouzdro pro teleobjektiv (Lens Case 2), přivěšené zvenčí.

Dolní boční popruh pro přitažení nohou stativu není z nejdelších a manipulace se žebříčkovou přezkou nepatří k nejpohodlnějším ani v teple domova. Natož v mrazu někde venku. Řešení? Kus stejně širokého popruhu s klasickou plastovou rozepínací sponou, přidaný k původnímu popruhu a přezce. Stačí provléci, netřeba něco přišívat.

Upevnění stativu má nahoře vůli a vrchol delší trojnožky se kýve jak opilý námořník?
Dotáhne jej kusem kulatého čtyřmilimetrového gumolana s přezkou a brzdičkou.

Z fotografování u zimního vodopádu.Z fotografování u zimního vodopádu. - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230.V hlavní komoře jsou dobře vidět měkkoučké a obzvlášť polstrované přepážky Manfrotto Camera Protection Systemu (CPS, chránící Sony A7R s gripem a nasazeným 100-400 mm teleobjektivem. V pravé části kapsička se čtyřmi dalšími objektivy, při levém boku další objektiv, akumulátory a prostor pro druhé tělo s objektivem.

Závěr? Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230 je výborně řešený, bytelný a odolný obrněnec. A na to, jak důkladně chrání vložený obsah, je až neskutečně lehký.

Pokud milujete originalitu a praktičnost, nechcete zapadat do šedi průměru a spokojíte se i s tím nejlepším, je Bumblebee skvělý batoh pro vás.

Je třeba si zvyknout na osobitý přístup dovnitř, nezvyklé uspořádání i zajímavé uchycení stativu. Najít si svůj vlastní způsob co a kam z fotovýbavy uložit. Až vám tohle přejde do krve, máte skvělý a prostorný batoh, kde je vše přehledně po ruce. A ve kterém se o bezpečí svých cenných fotoaparátů a objektivů doopravdy nemusíte obávat.

Jiří Skořepa

Několik ukázek z používání v terénu.

V zimním terénuV zimním terénu - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230 s připnutým stativem Beefree GTX PRO.

V zimním terénuV zimním terénu - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230. Z boku v obalu připnutý stativ Manfrotto Beefree GTX PRO. V hlavní komoře jsou dobře vidět měkkoučké a obzvlášť polstrované přepážky Manfrotto Camera Protection Systemu (CPS).

Backstage z fotografování u zimního vodopádu.Backstage z fotografování u zimního vodopádu. - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230, stativ Manfrotto Beefre GTX PRO a v modrém obalu sbalený difuzor HaloCompact od Lastolite.

Z fotografování u zimního vodopádu.Z fotografování u zimního vodopádu. - Manfrotto Pro Light camera backpack Bumblebee-230.V hlavní komoře jsou dobře vidět měkkoučké a obzvlášť polstrované přepážky Manfrotto Camera Protection Systemu (CPS, chránící Sony A7R s gripem a nasazeným 100-400 mm teleobjektivem. V pravé části kapsička se čtyřmi dalšími objektivy, při levém boku další objektiv, akumulátory a prostor pro druhé tělo s objektivem.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
14592011
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace