Starosklíčka, květiny a hmyzové při západu slunce aneb jak na siluety, barevné duhy a ohnivé kruhy I.

     Západ slunce, včetně “zlaté hodinky” před ním a “modré hodinky” po něm, patří k nejvděčnějším částem dne. Tedy východ slunce ráno je ještě o něco zajímavější - ale ne každému se kvůli němu chce vstávat...
     V teplém a krásně kreslícím podvečerním světle naplno vynikne půvab rostlin a květin i jejich hmyzích návštěvníků. Když se spojí se svébytným podáním starosklíček, mohou být výsledkem velmi neotřelé snímky.
     Podělím se s vámi o své zkušenosti jak na takové fotografování.

Spiranthes spiralis, švihlík krutiklas - NPP Švařec, ŽďárskoSpiranthes spiralis, švihlík krutiklas - NPP Švařec, Žďársko - Spiranthes spiralis, švihlík krutiklas - kvetoucí rostlina s kobylkou, fotografovaná při západu slunce. NPP Švařec, Žďársko, Vysočina.
Sony A7, manuální objektiv MOG Domiron 50 mm f/2.
Snímek pořízen 26.8.2017

Čím aneb jaký objektiv?
     Historická manuální sklíčka z éry klasického kinofilmu dnes zažívají svou renesanci. Namísto (téměř) perfektní ostrosti a sterilně dokonalé kresby moderních objektivů nabízí jinou přednost: Svérázný charakter a osobité “vady” optiky zejména plně odcloněného objektivu, které je možné využít ku prospěchu snímků. Efekty některých starosklíček jsou známé: Ostrost Pancolaru 50/1,8 a ohnivý kruh v protisvětle, kroužkování Primoplánu či Trioplánu nebo impresionisické malování Fujinonu 55/2,2. U dalších je třeba objevovat. Poznávejte charakter svých starosklíček! Prostě je třeba zkoušet a zkoušet a objevené mít na paměti. Tady neexistuje žádná univerzální rada dle typu nebo značky, co konkrétní objektiv, to svéráz. Dokonce ani ne každý černý Pancolar umí “ohnivý kruh”. Ne každý Industar 50-2 dá při nízkém slunci širokou záclonku barevné duhy. Sám kamarádovi doopravdy závidím jeho stříbrný Sonnar 135...parádně ostrý a se skvělým duhováním. Prošlo mi fotobatohem několik stejných stříbrných Sonnarů... a nic :-( .
Výhodou a útěchou budiž, že se jako skvělý a jedinečný může vyjevit i ten nejlevnější objektiv za několik stokorun.

Co dalšího z fototechniky?
     Vřele doporučuji používat stativ. Hloubka ostrosti valné většiny starosklíček je při odcloněném objektivu velice malá a přesné zaostření z ruky proto těžké až nemožné. Navíc mnoho optických efektů se objeví jen při určitém úhlu nasměrování aparátu - a ten je třeba v dané poloze upevnit.

     Jaký stativ? Dostatečně pevný, tuhý a stabilní, ideálně s možností fotografovat nízko nad terénem. Nemáte-li stativ s možností napolohovat aparát nízko nad terén, zkuste “rýžový” či “fazolový” stativ (v anglosaském světě zvaný “bean bag”). Ušijte sáček z neklouzavé látky, nasypte do něho vhodné množství rýže, čočky či fazolí, uzavřete (na zip nebo zavázáním) - a hotovo. Sáček na zemi, aparát se do něho trochu zaboří a tím je zafixovaná poloha. Levné, funkční, jen trochu pracnější na nastavování.

     Při umístění fotoaparátu na stativu nezapomeňte VYPNOUT STABILIZACI. Tedy pokud ji váš fotoaparát (nebo objektiv) má.

     Ke stativu, pro expozici bez rizika rozhýbání aparátu,patří kabelová, rádiová nebo infračervená spoušť. Není nezbytná, dá se nahradit nastavením samospouště ve fotoaparátu, ale je to řešení zdlouhavé, otravné a nepraktické.

     Na starosklíčko rozhodně doporučuji sluneční clonu. Čím delší, tím lépe zamezí vlivu bočního světla. Neměla by ale být tak dlouhá, aby na objektivu vinětovala (poznáte podle tmavých rohů snímku, nejvíc při odcloněném objektivu). Platí, že na fullframe tělech je riziko vinětace větší nežli na cropových, která pracují s menším výřezem zorného pole objektivu.

     Obecně jsou ve výhodě majitelé aparátů s fullframe snímačem. Nedokonalosti a optické “vady”, které snímky ze starosklíček ozvláštňují, se více projevují v okrajových částech obrazu. Ty fullframe snímač zachytí, zatímco menší APS-C snímače nikoliv. Neznamená to, že s crop tělem “ohnivý kruh” vůbec nevyfotíte, ale některé efekty prostě vyjdou méně výrazné.

Mezikroužky.
     jsou velice vhodnou pomůckou. Umístěné mezi fotoaparát a objektiv dovolí zkrátit předmětovou vzdálenost. Můžete tedy fotit zblízka a nejste omezeni minimální zaostřovací vzdáleností objektivu. U starosklíček máte navíc na výběr, kam mezikroužky vložíte. Buď mezi objektiv a adaptér, nebo mezi adaptér a tělo fotoaparátu, samozřejmě vždy s odpovídajícím uchycením. Praktičtější jsou mezikroužky mezi adaptér a tělo fotoaparátu, stačí vám univerzálně jedno jediné provedení, protože uchycení adaptér-tělo je vždy stejné.
Moc praktický doplněk zejména pro teleobjektivy, umožní přiblížení a navíc červené zapadající slunce roztáhne do velikého kotouče.

Odrazná deska.
     Pokládám ji při podvečerním fotografování rostlin za nezbytnost. Dovoluje poslat odražené “prasátko” světla do partií, které by jinak byly beznadějně tmavé a dodat jim barvu i kresbu. Pro rostliny stačí malá skládací odrazka ve tvaru trojúhelníku či kruhu o průměru 30 cm.
     Dá se nahradit destičkou kartonu s nalepenou hliníkovou fólií (alobalem), ideálně před nalepením několikrát zmuchlaným a opět vyrovnaným. Tím se povrch rozvrásní do plošek, které světlo odráží příjemněji ve více úhlech. Další možností je bílý papír nebo kreslící bílá čtvrtka - ale pro podvečerní fotografování téměř v osovém protisvětle, je účinek mnohdy slabý až nedostačující.
     Odrazná deska není potřebná, pokud je záměrem fotografa snímek s černou siluetou.

Ve druhé části článku se budeme věnovat nastavení fotoaparátu, vlastnímu fotografování a zpracování pořízených snímků.

Orchis militaris, vstavač vojenský - Bílé KarpatyOrchis militaris, vstavač vojenský - Bílé Karpaty - Orchis militaris, vstavač vojenský. Kvetoucí rostlina fotografovaná při západu slunce. CHKO Bílé Karpaty.
Snímek pořízen 8.5.2014.

Aceras antropophorum, aceras podivný - MOG Telemegor 180/5,5 - Gargáno, ItalyAceras antropophorum, aceras podivný - MOG Telemegor 180/5,5 - Gargáno, Italy - Aceras antropophorum, aceras podivný, kvetoucí rostlina ve zlatavém světle před západem slunce, fotografovaná starým manuálním objektivem Meyer-Optik Görlitz Telemegor 180/5,5. Pastvina pod okrajem lesa s občasnými škrapovými skalkami na západním úbočí masivu Monte Sacro, vpravo od silničky vedoucí do agroturistické usedlosti Monte Sacro. Monte Sacro, Gargáno, Italy. Snímek pořízen 21.4.2015.

Spiranthes spiralis, švihlík krutiklas - ŠŠvařec, ŽŽďárskoSpiranthes spiralis, švihlík krutiklas - ŠŠvařec, ŽŽďársko - Spiranthes spiralis, švihlík krutiklas - kvetoucí rostlina fotografovaná při západu slunce plně odcloněným starým manuálním objektivem Pancolar 50/1,8 (Carl Zeiss Jena). Kosená louka pod okrajem lesa v okolí obce Švařec u ŠŠtěpánova nad Svratkou, Žďársko.
Snímek pořízen 14.8.2014

Váš komentář k článku

*
*
3172224
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Marie
Moc pěkně napsaný návod jak na pěkné snímky se starými skly. Oceňuji snahu pomoci fotografům začínajícím s tímto žánrem. I když už tak fotografuji pár let,je pro mě článek přínosem a návod na odraznou destičku z pomačkaného alobalu určitě využiji. Díky M.
Jiří Skořepa
Děkuji za zastavení i za komentář, Marie.
Trik s pomačkaným alobalem pochází již z dob klasického filmu. Podobných vychytávek je víc, možná budou námětem samostatného článku.
Přeji hezký den a dobré světlo :-)