Kupujeme starý manuální objektiv (aneb jak nenaletět) – část první: Před koupí

     V článku jsem se pokusil shrnout zkušenosti a rady pro zájemce o koupi starých manuálních objektivů za účelem jejich dalšího využití pro fotografování.
     S renesancí manuálních objektivů na digitálních tělech roste i počet prodávajících, jak poctivých, tak i nesolidních „zlatokopů“. Doufám, že vám pomohu poznat prvé a ztížím kšefty těm druhým.

     Proč se zajímat o koupi starého manuálního objektivu si můžete přečíst ZDE.

     Zaujalo vás fotografování starými manuálními objektivy ale nejste rozhodnuti který si pořídit? Pak doporučuji vyčkat s koupí a shánět si víc informací. Ne všechny staré objektivy jsou vhodné pro určitý styl fotografování.

     Případně můžete využít individuální kurs fotografování, po domluvě zapůjčím i starosklíčka, která si lze v klidu vyzkoušet a shánět pak to, které vám opravdu „sedne“. Ohlédnutí za jedním takovým kursem si můžete přečíst a snímky účastníků prohlédnout ZDE.

     Dobrá, jste rozhodnuti, víte který objektiv chcete a začínáte přemýšlet čeho si všímat, co si předem zjistit, kde jej vzít a nač se ptát.

     Můžete zkusit bazary s fototechnikou ale mimo Prahu, Brno a pár dalších velkých měst v nich bývá výběr starých manuálních skel mizivý. A ve velkých městech zase nebudete jedinými zájemci o koupi a zajímavá skla se v bazaru dlouho neohřejí. Ale třeba budete mít štěstí…

     Poptat se u známých a kamarádů – možná zrovna vaše vysněné sklíčko někoho omrzelo a uvažuje o prodeji…

     Aukční servery – české Aukro či celosvětové eBay:
     Výhodou je širší nabídka, nevýhodou občas dost vysoké ceny a zejména to že objektiv před koupí nevidíte v reálu a musíte spolehnout na serióznost prodávajícího. Je též dobré mít zhruba představu o financích. Někteří prodejci – kaskadéři jsou schopni vydávat trojnásobek obvyklé ceny za výhodnou koupi v naději, že někdo nezkušený naletí.
     Na Aukru se raději opravdu důkladně na stav prodávaného vyptávám – i tak má osobní zkušenost je tristní - víc než polovina koupených objektivů stejně potřebovala zásah odborného servisu. Řešit reklamace s prodávajícím můžete zkusit, výsledek nezaručen. Rozhodně máte větší šanci, pokud prokážete, že stav neodpovídá popisu nabízeného. Samotný provozovatel aukčního serveru do vztahů mezi prodávajícím a kupujícím moc nezasahuje čili u něho, pokud reálný stav není opravdu v křiklavém rozporu s popiskem, zastání nehledejte. Určitým vodítkem mohou být komentáře a hodnocení prodejce předešlými kupujícími.
     EBay: Vyhodou je neskutečně pestrá nabídka a dobře propracovaný systém prodeje. Popisky bývají velmi podrobné, takže se často lze dobře orientovat podle nich bez potřeby dalších dotazů. Propracovaný systém komentářů, prodejci s řadou kladných hodnocení nemívají zájem něco zatajit, riskovat negativní komentář a tím snížení důvěryhodnosti u kupujících. Dobře fungující systém ochrany kupujících.
Nevýhodou jsou leckdy o dost vyšší ceny (i několikanásobně proti cenám téhož v tuzemsku) a nutnost ovládat angličtinu. Vyplatí se kupovat od prodejců ze zemí EU, neplatíte clo a DPH. Mimo EU je bezproblémové nechat si poslat pro osobní potřebu pouze drobnosti do hodnoty 22 Euro, nad tuto hodnotu platíte DPH (i z ceny poštovného!) a nad hodnotu 150 Euro i clo.
Bohužel do ekvivalentu 22 Euro se cenově vejde minimum sklíček.

     Inzeráty v tisku, na internetu či v diskusních fórech: Platí zhruba totéž co na aukčních serverech, s tím že vše je jen věcí domluvy mezi vámi a prodávajícím. Rozhodně u dražší koupě doporučuji sepsat písemnou kupní smlouvu s jasnou identifikací smluvních stran, prohlášením prodávajícího že předmět prodeje je jeho výlučným vlastnictvím, s přesným označením prodávaného objektivu (typ a sériové číslo), a popisem v jakém stavu je. Seriózní prodejce by s požadavkem na kupní smlouvu neměl mít problém.

     Takže praxe:

     Našli jste nabídku na objektiv, který vás zajímá, prodávající je zdaleka ale nabízí zaslání?

     V prvé řadě zachovejte klid. Promyslete si jak zní nabídka, jaké informace prodávající uvádí, zda cena je odpovídající a pro vás akceptovatelná.

Rovnou zavrhněte nabídky popsané způsoby typu:

  • Nálezový stav, prodávám tak jak je
  • Stav viz foto, stav dle foto …
  • Vůbec tomu nerozumím, prodávám pro známého
  • Z pozůstalosti, vypadá zachovalý
  • Od korunky a tedy bez záruky
  • Starý fotoaparát xyz ,. používaný ,. funkčnost nezkoušena - bez záruky
  • V objektivech se mohou nacházet částečky prachu, skla mohou mít vlasové škrábance,nicméně na výslednou fotografii nemají vliv.

     Přeloženo do standardní češtiny to znamená, že kupujete zajíce v pytli. Ve valné většině nabídek nejspíš záměrně protože při odpovídajícím popisu by objektiv nikdo nekoupil.

     Žádný objektiv, po kterém my běžní fotografičtí smrtelníci vzdycháme, není natolik jedinečný a vzácný aby se časem neobjevil v seriózní nabídce takže je lépe si na ni počkat. Koneckonců, žili jste bez onoho sklíčka do dneška, tak to ještě chvíli vydržíte…

Bez komentáře...Bez komentáře...

Meyer-Optik Görlitz Primoplan 58/1,9Meyer-Optik Görlitz Primoplan 58/1,9 - Škrábanečky po nešetrném čištění ("cleanings marks") na čelní čočce.
Neupravovaný jpg z fotoaparátu, jen zmenšeno.

Nabídka popisuje stav prodávaného objektivu, vypadá seriózně?

Pak se ujistěte, že popis je úplný minimálně v těchto bodech:

  • Optika nepoškrábaná, zachovalé a nepoškozené antireflexní vrstvy (i uvnitř). Pozor na vlasové mikroškrábanečky vzniklé nešetrným čištěním (anglicky „cleaning marks“) na čelní a zadní čočce.
  • Čistá optika, bez závoje či zákalu (anglicky „haze“) na čočkách, (pochází obvykle z odpařeného a zkondenzovaného maziva).
  • Žádná plíseň (houba, na eBay v angličtině „fungus“) – výslovně se ujistěte že objektiv je BEZ plísně.
  • Ani náznak počínajícího roztmelení optických členů objektivu. (malé bílé hvězdičky viditelné při průhledu skrz objektiv).
  • Prach uvnitř – žádný nebo jen akceptovatelné minimum.
  • Ostření, ostřící prstenec- hladký a rovnoměrný chod. Bez zbytečné vůle v krajních polohách.
  • Clona – lamely nepoškozené, suché, beze stop mastnoty či rzi, při přiclonění se zavírají do pravidelného! mnohoúhelníku. Hladký chod clonového kroužku ve všech polohách.
  • Clona u německých objektivů má být NAPROSTO bez mastnoty. Objektivy ruské provenience bývají na mastnotu méně citlivé čili tady se V ROZUMNÉ MÍŘE dá tolerovat.
  • Přední filtrový závit – bez stop naražení či promáčknutí, lze našroubovat filtr.
  • Kosmetický stav objektivu odpovídá stáří a rozumné míře používání.

Nejsou-li součástí nabídky i fotografie prodávaného (a ideálně i fotografie prodávaným objektivem pořízené), vyžádejte si je. Poctivý prodejce vám je rád zašle.

     Nejsou informace úplné? Ptejte se prodejce!

     Příklad takového dotazu:

     Dobrý den,
     zajímá mne vaše nabídka. Pro jistotu se raději ptám zcela konkrétně:
Jaký je stav optiky? Mohu se spolehnout, že objektiv je beze stop plísně, na čočkách uvnitř není žádný zákal z maziva, že nejsou nijak poškozené vnější ani vnitřní antireflexní vrstvy a že na čočkách nejsou ani mikroškrábance po nešetrném čištění? (Bubliny v optickém skle jsou normální, ty neřeším).
Clona: Lamely suché, čisté, beze stop rzi nebo mastnoty a zavírají se do pravidelného tvaru? Clonový kroužek má hladký chod?
Mechanika: Ostření jde lehce a rovnoměrně v celém rozsahu, bez známky silnějšího odporu v některém místě dráhy? Tubus je bez nějakého promáčknutí či jiného výraznějšího poškození? Přední závit pro filtr není poškozený, promáčklý či naťuklý a lze bez problémů našroubovat filtr?
Předem děkuji za upřesnění popisu prodávaného.
S pozdravem...

     Vsuvka pro pobavení:

Plastová obludka Canomatic vzhledem napodobuje zrcadlovky ale jde o nejjednodušší hračku. Řada kupujících takto naletěla.
Fotoaparát od roku cca 2005 prodávali pouliční prodejci za několik stovek, v inzerátech byl ovšem nabízen daleko dráže. Jak vidno, legenda žije dál...
(a lituji případného kupujícího)

     Vsuvka pro pobavení č. 2 (textová, z nabídky na nejmenovaném největším českém aukčním serveru):

     ...nabízím k prodeji objektiv značený Meyer - Optik Görlitz Primoplan 1:1.9/58 V. Objektiv je výjimečný pro své podání obrazu a nádherným Bokehem. Ohnisková vzdálenost 58 mm, světelnost 1:1.9 Výrobní číslo 1709870. Připojovací závit M42. Irisová clona tvoří téměř dokonalý kruh. Pracuje plynule a hladce, stejně dobře fungují ostatní mechanické části objektivu. Objektiv má jedinou spíše estetickou vadu, antireflexní vrstva na předním členu má velmi jemné vlásečnicové (škrábance) způsobené častým čistěním. Na výsledný obraz nemají žádný vliv. Přeji příjemnou aukci.

     Můj komentář: U všeobecně nekřesťansky drahého Primoplanu 1,9/58, který se pořizuje hlavně kvůli pověstným bokehovým kroužkům v protisvětle a při plně odcloněném objektivu mají vlásečnicové škrábance na přední čočce celkem zásadní vliv - radikální snížení kontrastu, přezáření atd.
Jak takové "pouze esteticky vadné" škrábance vypadají (nejde o výše nabízený kus) se můžete podívat v příštím pokračování tohoto článku.
     Osobní zkušenost mám takovou že opticky a mechanicky slušný Primoplan 1,9/58 jsem sehnal až na čtvrtý pokus. A to jsem se prodávajících vždy předem dotazoval na stav nabízeného. Ani ten čtvrtý Primoplan není bez chybičky, prachu je v něm jak v muničním skladu za Marie Terezie ale s tím si můj pan mechanik poradí.

     Na závěr první části článku ukázka jednoho inzerátu kdy se prodej uskutečnil k oboustranné plné spokojenosti a to za méně jak tři dny od zveřejnění. (Neobchoduji s fototechnikou, ale občas nabídnu k odprodeji nevyužité přebytky na mém webu v sekci „fotobazar“)

     Prodám manuální objektiv Pancolar electric 1,8/50 MC (Carl Zeiss Jena), závit M42
     Prodám tento objektiv v pěkném funkčním stavu. Zaostřování jde lehce, lamely clony suché, nepoškozené a bez mastnoty. Skla v pořádku, uvnitř pár zrnek prachu, bez vlivu na výsledné fotografie. Na tubusu kosmetické stopy používání, částečně setřená černá barva z přední hrany obruby pro filtr.
     Objektiv ihned k používání, s patřičnou redukcí vhodný i na moderní DSLR. Ideální volba pro fotografie zblízka, ostří od 35cm a i plně odcloněný je ostrý. Filtrový závit 49mm.
Součástí prodávaného je přední originální a zadní neoriginální krytka.
     V případě zájmu přidám za příplatek 100 Kč tělo Praktica PLC3 - funkční ale s výraznějšími stopami používání.
     Cena: ....

     Fotografie prodávaného tak jak je obdržel kupující. Pořízené stylově DSLR s nasazeným jiným Pancolarem 50/1,8 v improvizovaných podmínkách na židli u okna.

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Pohled šikmo zpředu na objektiv s nasazenou přední krytkou. Je vidět stav tubusu a stav krytky (mírné povrchové poškrábání uprostřed-jde o cca 30 let starou originální krytku, není prasklá či výrazněji poškozená).

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Pohled šikmo zpředu. Je vidět stav tubusu, filtrového závitu, částečně povrch čočky a stav antireflexních vrstev.

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Snímek ukazuje zadní část objektivu. Je vidět nepoškozené antireflexní vrstvy a povrch zadní čočky i stav závitu M42. Hlavy šroubků včetně drážek jsou černé, beze stop setření barvy - znamení že objektiv se nikdo nepokoušel neodborně rozebírat.

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Průhled téměř odcloněným objektivem zezadu. Je vidět že optika je bez škrábanců, závoje a plísní.

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Průhled skrz objektiv při otevřené cloně. Je vidět že optika je bez závoje, škrábanců a plísně.

Pancolar 50/1,8Pancolar 50/1,8 - Pohled zpředu při zavřené cloně. Je dobře vidět stav lamel.

     A reakce kupujícího po uskutečněném prodeji?

Dobrý den,
tak jsem právě udělal prvních pár fotek s pancolarem a musím opravdu říct, že je výborný. Stav i fotky. Už se těším, až jej vezmu někde do terénu. Děkuji za obchod.
S pozdravem

V příštím pokračování se budeme věnovat prohlídce stavu objektivu fyzicky
(a prozradím vám jednu svou fintu k nezaplacení).

Váš komentář k článku

*
*
3631211
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Mstes
Super článek! :-) doufám,že budou i dálší o používání,ostření,atd...:-):-):-)