Fotografování starými manuálními skly je mostem, který přes propast času spojuje dnešní technicky úžasně dokonalé aparáty a dávné, krásné a precizně řemeslně zpracované objektivy do souladu, jež dává vzniknout obrazům s duší…

Historické manuální objektivy, stará skla neboli starosklíčka

dnes zažívají doslova renesanci. „Vykopávky“ z éry kinofilmu, o které před pár lety nikdo nestál, nasazuje na moderní digitální zrcadlovky stále víc fotografů.

     Není se čemu divit. Mnohé staré objektivy nejen že kreslí velice obstojně, ale navíc disponují kvalitním zpracováním a materiálem je optické sklo a kov.

     Tak trochu nás vrací zpět ke kořenům fotografování, kdy nestačilo jen cvakat, ale bylo třeba hlavně přemýšlet. Do těla DSLR stará skla nepřenáší žádnou exif informaci, tudíž clonu a ohnisko je dobré si zapsat do notesu tužkou, ostřit vyžadují ručně a k tomu ještě kroužkem nastavovat clonu…

     Odměnou za „nepohodlí“ budiž pocit z poctivého kusu kovu a skla a vědomí, že tahle sklíčka, vyráběná s životností desítek let, budou stále dobře sloužit. I v době, kdy z dnešních nejmodernějších ultra-super-nano-cosi-VR plasťáků bude leda recyklovaný granulát.

     Bráno ryze technokraticky jsou dnešní objektivy asi ostřejší, ale ty staré mají svůj svérázný charakter a snímky jimi pořízené jsou prostě jiné.

     Asi tak jako pihovatá rozcuchaná zrzka od koní, omylem nominovaná na finále miss. Nejspíš nevyhraje ale mezi tuctem superdokonalých Bárbínek určitě zaujme…

Čas kroužků ..... (Lestes sponsa-šídlatka páskovaná, samec)Čas kroužků ..... (Lestes sponsa-šídlatka páskovaná, samec) - Lestes sponsa, šídlatka páskovaná - samec. Snímek pořízený starým manuálním objektivem Trioplan 100/2,8 s typickým bokehem, nasazeným na Nikonu D7100. Clona 2,8, 1/800 s, ISO 100. Rybník na okraji Chomutova.
Za určení děkuji Martinovi Černému.
Snímek pořízen 7.9.2013

Váš komentář k článku

*
*
19718912
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Miroslav Olszewski
Dobrý den, chci Vás "jen" pozdravit a popřát mnoho zdaru při Vaší užitečné tvorbě. Mám dvě šuplata nastřádaných manuálních skel a tak jsem hledal na Vašich stránkách nějaké užitečné rady a našel... Za to Vám děkuji. Používám na ně OLY E-620 a nekonečno se nekoná... Volba jiného těla ještě není rozhodnuta. Vaše fotky vcelku vidím jako velmi pěkné, něco se mi líbí více, něco méně, tak už však to bývá. Velmi si považuji Vašich rad a informací a ještě jednou děkuji za ně. Přeji Vám úspěšný nový rok 2018, pevné zdraví a dobré světlo. Miroslav Olszewski, Opava (již důchodce, "který věčně nemá čas").
Jiří Skořepa
Krásný den pane Miroslave,
děkuji za milé řádky. Je fajn vědět, že tenhle web může být někumu užitečný, dává to hned víc chuti do práce.
Přeji abyste vám nastřádaná manuální sklíčka dělala vždy jenom radost. K tomu dobré světlo a šťastnou ruku při volbě nového těla :-)
Jakub
Dobry den velmi se mi libi Vase stranky,jsem zacinajici fotograf a uchvatilo me co dokazi stare objektivy vyhledl jsem si canon 28mm FD ja mam Canon 100D jakou cenove prijatelnou redukci mi doporucite?
Jiří Skořepa
Dobrý den Jakube,
omlouvám se, neporadím. S Canony osobní zkušenost nemám a radit jen cosi vyčteného, to není můj zvyk.
Zkuste na Facebooku položit dotaz ve skupině "Starosklíčka CZ" nebo "Focení starými manuálními skly", někdo určitě poradí.
Jan
Dobrý den,

chtěl bych Vás požádat o radu nebo Vaši zkušenost s Trioplanem 100/2.8, mám možnost koupit tento objektiv v provedení Exa bajonetu, už jsem několik padesátkových Trioplánů, přes přilepenou redukci M 39/42 upravil, jde mi o to, jakou Vy osobně máte s tímto objektivem zkušenost, příp. v provedení EXA (red V).

Děkuji - fotonadšenec Honza
Jiří Skořepa
Krásný den Honzo,
stovkový Trioplan (jedno zda Exa nebo M42) je určitě jedno z velmi osobitých sklíček. Jednak při plně otevřené cloně krásně kroužkuje v bokehu, což spolu s přesvětlením komtur (tzv. duchováním) dodává snímkům dost nezaměnitelnou podobu. Za druhé při zaclonění na vyšší clonová čísla (8, 11...) zůstává krásně hladké rozostření pozadí kdežto moderní objektivy ve stejné situaci dají nehezké mramorování.
Nectností je poměrně měkká kresba, zejména u odcloněného skla. Je méně ostrý než jeho kratší sourozenec 50/2,9 ....Ale Trioplan se obvykle nepořizuje kvůli ostrosti.
Osobně mohu stovkový Trioplan s klidným svědomím doporučit. Ostatně se v nedávné době začal znovu vyrábět ...a cena této nové repliky je paradoxně asi trojnásobná oproti historickému originálu. Já hlasuji pro originál :-)
Peter
Dobrý deň. Aj mňa zaujal a potešil Váš článok. O to viac, že ako ich fanúšik používam staré sklá od doby, keď som začal fotiť na digitál,/dovtedy staré neboli/ prvý D70 atď. Mám možnosť upravovať uchytenie bajonetu, pokiaľ je možné, nepoužívam opt. redukcie. Najlepšie sa upravujú obj. Pentagon, napr./200,300,500/ide to aj u Carl Zeiss a i. Veľmi rád ich používam, dokonca viac ako AF. A netreba mať obavu, na akýkoľvek aparát, stačí trochu cviku. Všetkých fandov st.skiel zdravím a prajem dobré svetlo, Peter.:-);-)
Ota
Dobrý den, Váš web mě zaujal natolik, že bych rád vyzkoušel co to s mým Canonem EOS 600D udělá, když mu vložím do bajonetu cizí, byť krásně zpracované, těleso. O to mě to zajímá více, když musím momentálně třídit fotografickou pozůstalost po tchánovi fotopřístrojů i objektivů (Čeho se zbavit-ach jo(a za kolik) a co naopak využít. Když moje to není a ženské by to prodaly nejradši všechno :-( )
Jinak už jsem si objednal adaptér na závit M42.
Zdraví Ota
Mořínek Zdeněk
Dobrý den,
Váš článek mne velice zaujal a chtěl bych požádat zda bych ho mohl použít jako úvodní slovo do svého alba \"pokusy u focení starými skly\" na svém fb profilu.
Chtěl bych jenom umáznout část věty: \"nasazuje na moderní digitální zrcadlovky stále víc fotografů.\" proto že své \"obrázky z nudy\" nepovažuji za žádnou profesionální práci.
Byl bych moc rád kdybych získal Váš souhlas s uvedeným.
Kořínek Zdeněk
Jiří Skořepa
Dobrý den, Zdeňku,
děkuji za dotaz a mé svolení máte (tak jak jsem vám již sdělil i e-mailem).
Ať se fotky starými sklíčky daří :-)
Robert
jj. u mne by ta zrzka určitě vyhrála i tu miss
petr
z tohoto článku jsem....NADŠENÝÝÝ!!