Nasazujeme starý objektiv na Sony bezzrcadlovku s bajonetem E

Pancolar 50/1,8     Jak dostat historický objektiv na bezzrcadlovku Sony (Nex, A7xx) s E-bajonetem ?

     E-bajonet společnosti Sony je v porovnání se stálicemi typu F, K či EF mount relativně velmi mladým systémem. Poprvé byl použit v roce 2010 u bezzrcadlovek NEX-3 a NEX-5 s APS-C senzorem, později následovaly další modely a v říjnu 2013 první fullframe bezzrcadlovka Sony A7 s čipem o velikosti (téměř) kinofilmového políčka.

Pár technických dat Sony E-mount:

  • Vnější průměr 46,1mm
  • Registrová vzdálenost 18mm
  • Velikost snímače 35,9×24mm

     Pro příznivce starých historických objektivů je E-mount systém skvělou volbou hned z několika důvodů.
     Především a za prvé registrová vzdálenost je úžasných 18mm!!! ( Na vysvětlenou: Registrová vzdálenost neboli Flange Focal Distance, zkratka FFD -vzdálenost mezi snímačem a samotným bajonetem, udávaná v mm).
Což je podstatně méně nežli u všech zrcadlovek, ale také méně než u naprosté většiny dálkoměrných přístrojů. Pro uživatele to znamená jednak menší, velmi příjemně ploché tělo Sony aparátku, za druhé fakt, že historické objektivy původem z kinofilmových či středoformátových fotoaparátů umožňují ostřit na nekonečno s jednoduchým adaptérem bez optických členů.
Výjimkou jsou c-mount objektivy z filmových kamer, jejichž registrová vzdálenost je ještě kratší než 18mm.
     Za druhé společnost Sony nikterak uměle softwarově nelimituje používání objektivů třetích výrobců na svých bezzrcadlovkách. Tedy zjednodušeně řečeno: Pokud aktivujete v menu funkci „uvolnění bez objektivu“, pak skutečně můžete fotit nejen s objektivem či redukcí bez kontaktů, ale dokonce i bez nasazeného objektivu.
Propastný rozdíl oproti přístupu např. Nikonu s jeho umělými softwarovými „kurvítky“ a zákazy, která téměř vylučují používání bezzrcadlovek Nikon 1 se starými objektivy. Boží mlýny ale melou... prodeje Nikon 1 bezzrcátek klesají zatímco Sony rostou (situace 2015).
     Za třetí si můžete vybírat i podle možností své kapsy. Zatímco vlajkové fullframe modely A7(xx) jsou cenově zhruba na téže úrovni jako klasické zrcadlovky podobného rozlišení, starší modely řady NEX s APS-C senzorem seženete z druhé ruky za cenu lepšího kompaktu. Schopnostmi přitom nejde o žádná ořezávátka. Výstup z NEX-5 (bazarová cena těla koncem roku 2015 zhruba 5000 Kč) je srovnatelný s výstupem starší profi APS-C zrcadlovky Nikon D300.
     Za čtvrté disponují Sony bezzrcátka skvělou funkcí „zvýraznění obrysů“ (focuspeaking). Při manuálním ostření se v hledáčku či na displeji zvýrazní obrysy zaostřeného rozsahu pomocí specifické barvy. Tato funkce neskutečně usnadňuje správné zaostření. Barvu a úroveň obrysů lze dokonce vybírat z několika možností.

     Tělo je tedy jasné a pojďme k objektivům, pochopitelně těm historickým. Jelikož je E-mount systém nový, je k propojení se starým objektivem vždy potřebný adaptér. Ten má dvě hlavní funkce: Jednak mechanicky spojit objektiv s tělem Sony bezzrcátka, za druhé svou délkou vymezit registrovou vzdálenost tak, aby objektiv ostřil v souladu se stupnicí a nekonečno na stupnici bylo totožné se zaostřeným nekonečnem. Ne úplně vždy se to podaří (ale čínští výrobci se rok od roku stále víc zlepšují).

     Před nasazením starého objektivu na Sony Nex či Sony A7 (A7R, A7s, A7II....) je třeba vzít do úvahy hmotnost objektivu a pevnost bajonetu těla. Miniatury jako Industar 50-2, stříbrné Tessary 50/2,8 nepředstavují žádný problém. Většina běžných historických kinofilmových objektivů kolem ohniska 50mm také ne. Ovšem takový 85mm Helios-40 či delší objektivy ala Primotar 180mm, Tair 300mm či Telemegor 400mm mají svou váhu.
Čili při focení z ruky u těžších skel držet hlavně za objektiv. A pro focení ze stativu využít buď uchycení za stativovou patku objektivu (pokud ji má) nebo za adaptér, nikdy u těžkých skel nechytat na stativ tělo bezzrcátka za stativový závit. HROZÍ VYLOMENÍ BAJONETU !!!
K uchycení za adaptér máte trojí možnost: za prvé využít nějaký samodomo bastl (napadají mne například topenářské objímku pro uchycení trubek), za druhé adaptér s vlastní stativovou patkou, z a třetí profi výrobky:

Firma Novoflex dělá stativovou objímku s Arca Swiss destičkou pro svůj adaptér M42/Nex, lze použít i na čínské adaptéry (a jejich případnou netěsnost vyřešit omotáním elktrikářskou černou páskou pro zvětšení na potřebný průměr). Vadou na kráse je cena - Novoflex si objímku ohodnotil na zhruba 3000 Kč. Není to málo ale zas jde o jednorázové vydání.
Mimochodem, pokud vybíráte adaptér u číňanů, je výhodnější takový, který má vnější povrch válcovitého tvaru. Některé adaptéry jsou zevně zkosené do kuželovitého tvaru, vypadají atraktivně ale takové v případě potřeby páskou těžko omotáte.

Nabídka adaptérů s vlastní stativovou patkou se neustále rozšiřuje, cena bývá oproti verzi bez patky vyšší o několik desetikorun či stokorun. Osobně upřednostňuji verzi s patkou, nikdy nevíte jak velký objektiv k vám starosklíčkářský vítr může přivát... Nejnověji je také na výběr zda patka bude mít jen otvor pro stativový šroub či rovnou destičku pro Arca Swiss uchycení.

     Možných historických systémů, jež lze adaptovat na Sony bezzrcátko, je mnoho. Podívejme se na nejrozšířenější z nich:

     Závit M42
     V minulosti jeden z nejrozšířenějších způsobů spojení objektivů s těly fotoaparátů a také nejméně problémový. Adaptér pro E-mount je jeden z nejlevnějších, z eBay stojí něco málo přes stokorunu.

Tedy až na jednu specialitu: semiautomatické objektivy bez přepínače A/M. Vysvětlím: Modernější objektivy M42 mají mechanismus ovládání clony často řešený s pomocí kolíčku - kovové tenké tyčinky trčící na zadní straně objektivu vedle závitu M42 směrem do středu.

Většina takovýchto objektivů je S PŘEPÍNAČEM A/M někde z boku při zadní straně objektivu. Funguje to tak, že při přepnutí do polohy "M" (manuál) se clona normálně uzavírá při otáčení clonového kroužku. Čili ideální stav pro digifotografy-starosklíčkáře. V poloze "A" (auto, automatika) se při otáčení clonovým kroužkem zdánlivě nic neděje. Až teprv po stlačení kolíčku se clona přivře do nastavené polohy. K čemu je to dobré? Dnes k ničemu, ale na původních kinofilmových tělech se ostřilo přes nepříliš světelný hledáček a to se zacloněným objektivem bylo opravdu těžké a často o náhodě. Takže možnost ostřit při otevřené cloně, která až po zmáčknutí spouště zaskočila do pracovní polohy, bylo ohromné usnadnění.

Čertovina pro dnešního starosklíčkáře tkví v tom, že některé objektivy byly konstruované BEZ PŘEPÍNAČE a chovají se tak, jako by byly trvale přepnuté do polohy "A". Co takový objektiv (třeba vynikající, superostrý a krásně bokeh do spirály zatáčející Helios 44M-7) provede po nasazení na digitální tělo? Nic špatného - ostří (ručně pochopitelně), fotí.... Jen jaksi stále jen a pouze na plnou díru, ať kroužkem nastavujete clonu jakoukoliv. Protože k zaskočení do pracovní polohy chybí maličkost - stlačený kolíček.

Čili: Pro tyto objektivy se hodí adaptér s límečkem. V otvoru se závitem má ještě dovnitř o několik milimetrů rozšířený lem - "límeček". Ten při našroubování objektivu kolíček zatlačí dovnitř a udrží stlačený. Hurá, objektiv se chová jako by byl přepnutý na "M".

Čertovina druhá ( aby to nebylo tak jednoduché): Některé starší objektivy (vesměs ještě bez kolíčků a automatiky) měly zadní část objektivu navrženou tak, aby po našroubování o malý kousek trčela dovnitř těla fotoaparátu. Jen o maličko, tak aby to nevadilo v pohybu zrcátku. No a tyhle objektivy prostě do adaptéru s límečkem správně nenašroubujete, protože se zadní část o límeček zarazí a do konce závitu došroubovat nejde. S objektivem pak nemůžete ostřit na nekonečno, ale jen na kratší vzdálenost. Dělá to například výborný Tessar 40/4,5 ale i malé stříbrné dvanácti a čtrnáctilamelové Tessary 50/2,8. Čili pro tyto (a některé další) objektivy volte adaptér BEZ LÍMEČKU. (Poznámka pro českého kutila: Adaptér bez límečku jde z adaptéru s límečkem vytvořit i použitím jehlového pilníčku).

     Závit M39, označovaný též jako L39
     V minulosti též velmi rozšířený, používaly závitové německé Leicy či mnohé staré objektivy ruské provenience.
Zde je nutné rozlišovat, zda jde o 
a) objektiv pro dálkoměrný fotoaparát
nebo
b) objektiv určený pro zrcadlovku

     Objektivy pro dálkoměrné fotoaparáty jsou původně určené pro tenoučké tělo, mají výrazně kratší registrovou vzdálenost. Čili na digitálních "bezzrcadlovkách" Sony použijeme adaptér M39/Sony E-mount, který je výrazně kratší než adaptér pro M42.

     Objektivy pro zrcadlovky jsou též celkem bez problémů, jen je třeba kvůli dodržení registrové vzdálenosti na závit objektivu M39 našroubovat tenoučký prstýnek – redukci M39/M42 ( z eBay kolem 1 USD) a následně použít delší adaptér M42/Sony E-mount.

     Exa/Exakta bajonet
     V minulosti též velmi rozšířený zejména u německých objektivů. Historicky existovalo několik verzí tohoto bajonetu, z hlediska upevnění na E-mount jsou rozdíly nepodstatné.
Běžně je ke koupi přímo adaptér Exa (Exakta)/Sony E-mount, nasazení je bezproblémové. Jen cenově vychází asi trojnásobně dráže než adaptér pro M42.

Poznámka pro úplnost: Existuje i Exa bajonet s křidélky otočenými dovnitř (směrem ke středu objektivu). Lze jej najít na některých delších teleobjektivech například Primotar 180mm, Pentacon 4/300. Pro tuto verzi se adaptér, pokud vím, nevyrábí.

     Bajonet Altix
V minulosti používaný na německých zrcadlovkách. Například oblíbený objektiv Trioplan 50/2,9 se vyráběl v Exa i Altix verzi.

     S výstupky má bajonetové uchycení průměr 43mm. Je třeba ponechat bajonet tak jak je a upravovat redukci. Konkrétně z vnitřku adaptéru M42/Sony E-mount zlehka půlkulatým pilníkem ubrat hrany závitů po celém obvodu otvoru. Stačí opravdu o málo, otvor nesmí být volný. Do takto upraveného otvoru pak narazit Altix bajonet, zkontrolovat zda adaptér dosedá rovnoměrně po celém obvodu. Doladit polohu tak aby stupnice objektivu po nasazení na tělo bezzrcátka byla ve správné poloze tj. nahoře. Pro jistotu polohu fixovat pár kapkami kyanoakrylátového lepidla na kontakt "křidélek" bajonetu a vnitřní strany otvoru adaptéru - a je hotovo.

Osobně na tuhle úpravu používám k plné spokojenosti půlkulatý jehlový pilník pokrytý vrstvou diamantového prachu a k fixaci polohy kyanoakrylátové lepidlo gelové konzistence.

     Pentacon Six bajonet
     Používaný v minulosti na německých středoformátových zrcadlovkách Pentacon Six a též na ruských středoformátových aparátech. Stojí za to se o P-Six objektivy zajímat, opticky jsou mnohé výborné (např. Sonnar 180 mm nebo skvělý (a radioaktivní) Flektogon 50/4 – až na rozměry, takový náboj do minometu), cenou ještě relativně dostupné a adaptér P6/Sony E-mount také není problém. Jen bohužel není z nejlevnějších, cena se pohybuje v relaci 600-1000 Kč. Samozřejmě je možno použít i adaptér P6/M42 a M42/Sony E-mount, ale tohle řešení o moc levnější nebude. Mimochodem, adaptér P6/M42 vyráběl v dobách slávy této značky přímo Pentacon a adaptér uměl i přenos ovládání clony kolíčkem.Vyplatí se doplnit adaptér stativovou objímkou (vnitřní půměr 70mm), po doladění omotáním elektrikářskou páskou získáte bezpečné uchycení, které nenamáhá bajonet těla. Nebo rovnou zvolit adaptér se stativovou patkou.

     Braun Paxette
     Braun Paxette byla řada kinofilmových dálkoměrných a hledáčkových přístrojů vyráběných od roku 1948 do zhruba šedesátých let 20. století firmou Braun (Carl Braun Camerawerk), Nuremberg, Německo. Některé modely se vyráběly s výměnnými objektivy. Uchycení bylo provedeno klasickým Leica M39 závitem. Zásadní odlišnost je ale v registrové vzdálenosti. Z konstrukčních důvodů měly Paxette aparáty větší registrovou vzdálenost a objektivy pro Paxette tedy nejsou kompatibilní s M39 objektivy Leica.
Pro bezzrcátka Sony doporučuji na závit objektivu M39 našroubovat tenoučký prstýnek – redukci M39/M42 ( z eBay kolem 1 USD) a následně použít delší adaptér M42/Sony E-mount.

     Contax/ Yashica (C/Y)
     Méně rozšířený bajonet, nicméně stojí za pozornost. Disponují jím například skvělé Vario Sonnary, zoomy, které v ostrosti mohou být velmi důstojnými soupeři pevným sklům.
Pro bezzrcátka Sony je k mání několik verzí adaptéru CY/Sony E-mount.Osobně doporučuji o něco dražší verzi se stativovou patkou - některé CY objektivy jsou relativně dlouhé a při fotografování bez stativu by, uchyceny jen v bajonetu těla, tento dost namáhaly.A varuji před nejlevnějším provedením ...stalo se mi několikrát, že drahý objektiv z adaptéru vypadl. Kvalitní a osvědčená značka adaptérů, se kterou neuděláte chybu, je K&F Concept.

Váš komentář k článku

*
*
119172011
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Libor S.
Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli existuje redukce mezi bajonetem Sony A a bajonenetm Sony E. Přešel jsem na řadu A7 a zbyla mi ještě jedna Minoltí 50mm a přijde mi zbytečné kupovat LA-EA. Jde mi čistě o manuální ostření. Děkuji za případnou odpověď. Libor S.
Jiří Skořepa
Zdravím Libore,
bohužel s bajonetem Sony A a jeho adaptací na Sony E nemám žádnou osobní zkušenost.