Nikonečno :-) aneb jak na ostré nekonečno u starých objektivů na tělech Nikon zrcadlovek

     Evergreenem v diskusích ohledně starých objektivů je otázka kterak docílit aby tato skla dokázala zaostřit na objekty v nekonečnu.

     Celý problém tkví v jediném faktu: Těla Nikon zrcadlovek mají bohužel jinou – o pár milimetrů větší - registrovou vzdálenost (Flange Focal Distance, zkratka FFD -vzdálenost mezi snímačem/filmem a samotným bajonetem, udávaná v mm) nežli u M42 (Exa, Altix....) aparátů, proto s většinou starých objektivů neumožňují zaostřit na nekonečno.
Konkrétně registrová vzdálenost u Nikon zrcadlovek činí 46,5mm, u M42 závitu 45.46 mm, Altix 42,5mm, Exa/Exakta 44,7mm.

     Podle typu skla, ohniskové vzdálenosti etc... lze po nasazení starého objektivu přes patřičnou redukci zaostřit na vzdálenost několika centimetrů (objektivy z dálkoměrných přístrojů či kamer) až několika metrů. Těch několik metrů už může postačovat například pro portréty.

infografika - registrová vzdálenost a ostření na nekonečnoinfografika - registrová vzdálenost a ostření na nekonečno

     Co s ostřením na nekonečno lze udělat?

1) Smířit se s daným faktem a po vzoru inženýrů Microsoftu označit chybu za vlastnost, dál neřešit a vesele fotit.
Například vynikající staré sklíčko Pancolar 50/1,8 prostě ostří na pár decimetrů, tak ho používám pro detail a jsem s ním nadmíru spokojený.

2) Pro nasazení objektivů na tělo Nikon zrcadlovky použít redukci s optickým členem.
Velmi časté řešení u začátečníků a podle mého soudu snad nejhorší vůbec. Optický člen v redukci prodlouží o potřebných pár milimetrů ohniskovou vzdálenost, leč přidává další dvě rozhraní sklo/vzduch s nežádoucím vznikem optických vad. Naprostá většina dostupných redukcí navíc používá obyčejné sklo „jak ze dna flašky“ bez jakékoliv antireflexní vrstvy. Výsledkem je katastrofické zhoršení kresby i těch nejlepších starých objektivů.

Redukci s optickým členem NEBRAT!

3) Shánět staré manuální Nikkory.
Fyzicky lze na DSLR Nikon nasadit téměř jakýkoliv Nikkor a to bez redukce. „Téměř“ znamená skupinu objektivů verze Ai či mladší tedy Ai, Ai konvertované, E-série, Ai-S, Ai-P a všechny AF Nikkory.

4) Shánět objektivy jiných výrobců s bajonetem Nikon.
Existuje například ruský Helios 81 N, který byl vyráběný přímo s bajonetem Nikon. Bohužel jich nebylo zdaleka tolik co třeba Heliosů 44-2 nebo 44-4, objevují se v nabídkách řidčeji a cena je citelně vyšší.

5) Shánět ruské objektivy, které byly vyráběné s výměnnou koncovkou.
Jde o typy s označením které končí velkým písmenem A v názvu (Tair 11A, Jupiter 37A...). Standardně se tato skla dodávala s M42 koncovkou v podobě prstýnku, navlečeného na zadní část objektivu a uchyceného třemi šroubky „červíky“. Po povolení lze koncovku stáhnout a jednoduše zaměnit za koncovku KP-A/N, která nese bajonet Nikon a má i zohledněnou jinou registrovou vzdálenost u Nikon zrcadlovek.
Pro zajímavost, stejnou koncovkou lze obdobně upravit i Tair 300/4,5, známý teleobjektiv z ruské fotopušky, byť ten v názvu písmeno A nemá.

6) Shánět objektivy s koncovkou T2 mount. Jde o objektivy, které byly vyráběné s výměnnými koncovkami pro většinu bajonetů včetně F-mountu pro Nikon.
Za připomenutí této možnosti děkuji Davidovi Modřanskému.

7) Shánět objektivy pro středoformát.
Například objektivy pro Pentacon Six. Registrová vzdálenost u těchto fotoaparátů (74,1mm) je větší než u zrcadlovek Nikon. Navíc jde o objektivy, u kterých se na menším FF či APS-C čipu využívá jen středová část pole, které objektiv vykreslí. Čili oblast kde je obvykle vyšší ostrost a optické vady se projevují minimálně.
Redukce pro Nikon bajonet jsou dostupné za ceny od 400-500 Kč a využít lze celou řadu zajímavých sklíček. Například Flektogon 50/4, Biometar 80 a 120mm, Sonnar 180mm...
Nevýhodou jsou větší rozměry a váha středoformátových objektivů.

8) Shánět objektivy z měchových fotoaparátů.
Výhodou je že jsou celkem dostupné, ovšem zajímavější objektivy za vyšší ceny. Nevýhodou fakt že k nim je potřeba navíc použít makroměch a dále že neexistují standardní redukce z jejich mnohdy velice specifických upevňovacích závitů. Navíc jde o objektivy, které jsou většinou bez antireflexních vrstev a na něž se musí složitě bastlit i sluneční clona. Výsledky fotografování mohou být zajímavé ale celkově bych toto řešení doporučil spíš zručným technickým hračičkům.

9) Samodomo bastl experimentování s úpravami objektivů.
Prováděné vypodkládáním optických členů, odsoustružením části objektivů, přenastavením ostřícího mechanismu atd. Na internetu lze nalézt mnoho podobných návodů ale osobně k nim mám silnou nedůvěru. Může to být celkem drahý experiment, protože úpravy jsou většinou nevratné a nemusí dopadnout dobře. Navíc existuje u starých skel docela velká kusová variabilita a co se podařilo u jednoho kusu, není zaručeno u dalších.

     Na okraj: Ideálním doplňkem k DSLR Nikon může být kompakt s výměnnými objektivy. Nikoliv však předražená řada Nikon 1 s umělými softwarovými omezeními která téměř znemožňují rozumné používání manuálních objektivů.
Daleko přátelštější ke starosklíčkářům se jeví řada Sony Nex. Dovoluje přes široce dostupné redukce nasadit naprostou většinu starých skel. Barevné zvýraznění obrysů v místě zaostření při živém náhledu je pro manuální ostření prostě geniální. Starší modely lze navíc sehnat použité za velmi nízké ceny.

     Co říci závěrem? Je možno využít všechny naznačené cesty a snad s výjimkou redukce s optickým členem a samodomo bastlení se jimi lze dobrat výborných výsledků.

Tak přeji dobré světlo, ostrá (stará) skla a věrné barvy :-)

Váš komentář k článku

*
*
191921104
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Pavel
Díky za vyčerpávající shrnutí, které jistě ocení každý, kdo chce se starými skly začít, a neskončit s Nikonem :-)
Ten P-six, to je dobrá informace...asi si nějakej granát pořídím.
David M
Ještě je tu jedna možnost a to skla s T2 mount, kterých také není nezanedbatelné množství. Mají výměnnou koncovku za téměř jakýkoliv systém včetně Nikonu a tedy funguje na nich nikonečno! ;-)
Jiří Skořepa
Děkuji za připomenutí, Davide.
Na tuhle možnost jsem pozapomněl jelikož T2 mount objektiv žádný nemám a tedy nepoužívám.
Doplněno do článku.